Rozwój infrastruktury drogowej w Polsce – ile mamy autostrad?

Infrastruktura drogowa to elementy sieci transportowej, które użytkowane są przez środki transportu w ruchu, jak i spoczynku. Nowa infrastruktura to różne inwestycje takie jak nowe drogi czy obwodnice.  Infrastrukturę dzielimy na liniową i punktową. Liniowa to wszystkie linie ruchu, na której poruszają się środki transportu. Natomiast punktowa to wszystkie przystanki takie jaki dworce, stacje morskie, perony lub przeładunkowe punkty.

Gigantyczny skok rozwoju infrastruktury w Polsce

Jeszcze 20 lat temu na początku XXI wieku drogi szybkiego ruchu liczyły około 500 kilometrów i były nimi zaledwie krótkie odcinki. Nasze wejście do Unii Europejskiej w 2004 roku pomogło w rekordzie oddania dróg, które liczyły aż 240 kilometrów i rozwój dróg w Polsce nabrał tempa. Każdego roku przybywa ok 400 kilometrów dróg szybkiego ruchu. Ponad 110 inwestycji realizowanych jest tylko na drogach krajowych, a są to inwestycje liczące miliardy złotych.

W tym roku świętujemy 20-lecie Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, które zapowiada na koniec roku 345 km tras szybkiego ruchu. Trasa biegnąca od Trójmiasta do samej granicy z Czechami od północy do południa autostrada A1, a portal www.ewiadomosci.pl zapowiada ukończenie w tym roku drogi. Kolejną trasą jest ekspresowa autostrada S19, również zapowiada ukończenie ostatniego odcinka w połowie tego roku.

Do kiedy ma powstać cała sieć dróg i autostrad?

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk zapowiada, że jeszcze w roku 2030 liczba tras ma wzrosnąć do 8 tysięcy km ekspresówek i około 2 tysiące km autostrad. Również rząd dofinansowuje inwestycje na drogach samorządowych, a jest to aż 3,5 mld złotych na drogi gminne i powiatowe.

Budowa dróg samorządowych wspierana jest m.in. z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg, który powstał jako mechanizm wsparcia dla jednostek samorządu terytorialnego
realizujących inwestycje.

Polska infrastruktura drogowa dynamicznie się rozwija od 2004 roku, a w tym czasie przybyło przede wszystkim dróg ekspresowych – ich długość ponad 11-krotnie urosła. Warto dodać, że w programie budowy 100 obwodnic obecnie realizujemy 112 zadań o długości 1414,2 km, a w przetargach jeszcze są 22 zadania o łącznej długości 288,6 km.