Czym jest łańcuch dostaw?

Łańcuch dostaw to połączony system organizacji, działań, informacji i zasobów, którego celem jest pozyskiwanie, produkcja i przemieszczanie towarów od miejsca ich powstania do miejsca przeznaczenia – zazwyczaj od dostawcy do klienta końcowego. Współczesne łańcuchy dostaw są często bardzo złożone, obejmują wiele krajów i składają się z wielu etapów.

Kluczowe etapy łańcucha dostaw

W najbardziej podstawowym ujęciu, kluczowe etapy łańcucha dostaw obejmują:

  • Pierwotne pozyskiwanie lub wydobywanie surowców
  • Montowanie podstawowych części w produkty końcowe
  • Sprzedaż gotowych produktów użytkownikom końcowym
  • Dostarczanie gotowych produktów do użytkowników końcowych lub konsumentów

Pomiędzy każdym z tych etapów musi mieć miejsce kilka działań, w tym:

  • Dokumentacja, umowy i inne informacje, które określają oczekiwania w całym łańcuchu dostaw.
  • Fizyczne przemieszczanie towarów z jednej lokalizacji lub organizacji do drugiej
  • Przechowywanie towarów do czasu, gdy są potrzebne
  • Śledzenie i zarządzanie zapasami i inwentarzem
  • Zarządzanie popytem i podażą
  • Dalsza logistyka i dystrybucja towarów do klienta końcowego

Czynność tworzenia, zarządzania, śledzenia i optymalizacji łańcucha dostaw znana jest jako zarządzanie łańcuchem dostaw (SCM). Działania SCM są realizowane przez zespół wyspecjalizowanych menedżerów łańcucha dostaw.

Efektywne zarządzanie łańcuchem dostaw polega na dostarczaniu przez wszystkich uczestników łańcucha dostaw aktualnych, dokładnych i spójnych informacji w celu identyfikacji problemów i usprawnienia procesu. Obecnie doświadczamy kryzysu, którego jedną z przyczyn jest przerwanie łańcucha dostaw. Sprawdź, jak się zabezpieczyć przed kryzysem tutaj.

Wyzwania w łańcuchu dostaw

Globalny, złożony i wieloetapowy charakter współczesnych łańcuchów dostaw stwarza kilka wyzwań dla menedżerów łańcucha dostaw.

Brak przejrzystości w łańcuchu dostaw

Dotychczasowe łańcuchy dostaw są często nieprzejrzyste i trudne do zrozumienia. To sprawia, że trudno jest śledzić i planować, jak towary przemieszczają się w łańcuchu dostaw. Bez przejrzystości, optymalizacja i efektywne zarządzanie popytem są prawie niemożliwe. Problem ten jest spotęgowany przez starsze oprogramowanie i systemy, które nie pozwalają na spójne gromadzenie, raportowanie i przekazywanie informacji.

Niezadowoleni konsumenci

Łańcuchy dostaw muszą być tak szybkie, jak to tylko możliwe, aby sprostać wymaganiom współczesnych konsumentów. Skomplikowany, stary łańcuch dostaw często opiera się na dobrej woli i ustalonych normach, aby dobrze funkcjonować. Gdy te obszary są kwestionowane przez zwiększony popyt lub zakłócenia zewnętrzne, relacje mogą ucierpieć, podobnie jak jakość i terminowość dostaw produktów.