Logistyka na etapie „ostatniej mili”? Czym właściwie jest last mile logistics?

Specjaliści w dziedzinie logistyki zgodnie przyznają, że poza samym ładunkiem, przechowywaniem i załadunkiem towaru jednym z głównych elementów tego procesu jest jego transport, a zwłaszcza końcowy etap, czyli last mile logistics. Jest to etap, w którym przesyłka trafia do klienta i szacuje się, że jego koszt może stanowić nawet 1/3 całego kosztu transportu towaru.

Last mile logistics co oznacza?

Logistyka to proces dokładnego planowania, realizowania i kontrolowania efektywnego przepływu towarów do momentu, kiedy trafi on do odbiorcy końcowego. Logistyka ostatniej mili, czyli last mile logistics, oznacza zatem etap od momentu opuszczenia towaru z magazynu do chwili, kiedy przesyłka trafi w ręce klienta. Przyjęta nazwa jest jedynie wskazówką i nie oznacza dosłownie ostatniej mili tudzież kilometra dostawy, a wskazuje na rzeczywistą dostawę końcową, która może wynosić kilka ulic, kilkanaście kilometrów lub stanowić trasę z miasta do miasta. Na tym etapie łańcucha dostaw firmy z branży e-commerce najczęściej współpracują z przewoźnikami paczek, którzy specjalizują się w szybkich i niezawodnych usługach kurierskich.

Czym charakteryzują się magazyny do wynajęcia na etapie last mile logistics?

W związku z rosnącym rynkiem handlu e-commerce przed firmami logistycznymi stają nowe wyzwania. Jedno z nich dotyczy wynajmu magazynów, które mają ogromne znacznie w szybszym i lepszym dostarczaniu towarów do odbiorcy końcowego. Silna konkurencja w branży e-commerce oraz rosnąca świadomość i wymagania konsumentów sprawiają, że klient jest w stanie zapłacić więcej za dostawę, jeśli jest ona wykonana jeszcze tego samego dnia. To sprawia, że last mile logistics poszukuje magazynów zlokalizowanych na terenie największych miast. Popyt na wynajem takich magazynów sprawia, że coraz częściej powstają także nowoczesne hale magazynowe usytuowane pod ziemią.

Jeśli firma chce oferować klientom dostawę swoich towarów w ciągu 24 godzin od chwili złożenia zamówienia, musi maksymalnie skrócić trasy tych dostaw. A zatem odpowiednia lokalizacja magazynu to jego cecha priorytetowa, ale nie jedyna. Bardzo powszechne zjawisko związana z last mile logistics dotyczy tworzenia miejskich centrów konsolidacji i dostaw. To do nich dotaczane są towary i większe partie ładunku, które następnie są ze sobą łączone pod względem lokalizacji czy gabarytów, dzięki czemu stanowią etap logistyki ostatniej mili. Dla takich powierzchni magazynowych niezwykle istotna jest także optymalizacja całego procesu dostawy towarów do magazynu — jego rozładunek, składowanie, komplementacja, ponowny załadunek i wysyłka. Dlatego też nowoczesne magazyny powinny być wyposażone w systemy komputerowe, które znacznie usprawniają skontrolowanie stanu przesyłek oraz ich dystrybucję między firmami kurierskimi.

Jak „logistyka ostatniej mili” wpływa na e-commerce i wielokanałowe łańcuchy dostaw?

Rosnąca w siłę branża e-commerce sprawia, że coraz większa część dochodów firm zajmujących się sprzedażą towarów pochodzi właśnie z handlu elektronicznego. W związku z tym cały łańcuch dostaw przez ostatnie kilkanaście lat uległ przeobrażeniu, a last mile logistics stała się jednym z najważniejszych etapów dystrybucji towarów. Przede wszystkim klienci nie przyjmują do wiadomości, że konkretnego towaru może nie być na magazynie oraz oczekują wysyłki nawet w ciągu 24 godzin od momentu złożenia zamówienia. Dlatego też firmy handlowe stawiają na magazyny zlokalizowane blisko dużych aglomeracji miejskich. Poza ich lokalizacją równie istotny jest sprawny system informatyczny, który pozwala kontrolować np. stan magazynu czy trasę przesyłek. Ogromnym wyzwaniem dla wielokanałowego łańcucha dostaw jest także rozwiązanie problemu dużych towarów, które po rozpakowaniu muszą odzwierciedlać dokładnie to, co zamówił klient. A zatem firmy na etapie last mile logistics często montują duże gabarytowo przesyłki częściowo w miejskich magazynach, a częściowo w domu klienta.